De latte cultuur is de laatste jaren enorm in opkomst. Het lijkt wel of je geen koffiezaak meer kunt lopen zonder dat er latte’s op de kaart staan. Maar wat maakt deze koffie zo populair? Een latte is eigenlijk gewoon een espresso met melk, waarbij de melk wordt opgeschuimd zodat er een laagje schuim op de koffie komt te liggen. De oorsprong van de latte ligt in Italië, waar het de caffè latte werd genoemd. Het werd vooral gedronken bij het ontbijt of als lichte lunch. Maar ondertussen is de latte uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Er zijn ontelbaar veel variaties op de traditionele caffè latte, zoals de caramel latte, de hazelnoot latte, de vanille latte en ga zo maar door. De keuze is enorm en dat maakt de latte erg aantrekkelijk voor koffieliefhebbers. Maar er is meer. De latte is namelijk niet alleen lekker, maar ook nog eens heel fotogeniek. Met latte art, oftewel het maken van mooie figuurtjes in het melkschuim, worden de lattes ware kunstwerkjes. Het is dan ook niet gek dat het maken en delen van foto’s van lattes op sociale media enorm populair is. Daarnaast past de latte ook helemaal bij de huidige tijdgeest. We zijn steeds meer bezig met gezond leven en bewuste keuzes maken. De latte wordt vaak gemaakt van biologische melk en kan zelfs worden gekozen voor plantaardige melkvervangers. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een latte gemaakt van havermelk of sojamelk. Tot slot is de latte ook gewoon erg gezellig. Samen genieten van een latte in een koffiezaak of thuis met vrienden zorgt voor een ontspannen en gezellige sfeer. Al met al kunnen we concluderen dat de opkomst van de latte cultuur te verklaren is door een combinatie van factoren: de keuze uit ontelbare veel variaties, de fotogenieke latte art, de bewuste keuzes op het gebied van gezondheid en duurzaamheid en de gezellige sfeer die het van een latte met zich meebrengt. We kunnen ons dan ook goed voorstellen dat de latte nog wel eens populair zal blijven.
De opkomst van de latte cultuur: wat maakt deze koffie zo populair?
- admin
- april 9, 2023
- 0 Comments
- Niet gecategoriseerd
- 0