Bestel voordelig en snel de beste koffiebonen, apparatuur en delicatessen.

Blog

  • Home

De coronapandemie heeft een enorme impact gehad op ons dagelijks leven en de economie. Het heeft ook de koffie-industrie hard getroffen. Koffietenten werden gedwongen om hun deuren te sluiten of hun aanpak aan te passagiers om aan de nieuwe veiligheids- en gezondheidsrichtlijnen te voldoen. Om de impact op de koffie-industrie te begrijpen, heb ik interviews gehouden met drie eigenaren van koffietenten in Nederland. Sebastiaan Schepers, eigenaar van White Label Coffee in Amsterdam, vertelde dat hij zich erg zorgen maakte over de toekomst van zijn koffietent toen de pandemie uitbrak. Hij zijn gesloten zaak voor enkele weken, om zijn aanpak aan te passagiers en zijn klanten zo veilig mogelijk te kunnen ontvangen. Een afhaalservice werd geïntroduceerd en de zitplekken in de zaak werden verminderd. Volgens Sebastiaan had dit wel een impact op de koffie-ervaring van klanten. “Het is niet hetzelfde als voorheen toen mensen gewoon gezellig langs konden komen, zitten en kletsen met vrienden. De koffietent is meer een afhaalbalie geworden waar klanten snel hun koffie komen halen en vervolgens weer vertrekken.” Ook Arthur Peijnenburg, eigenaar van strandtent St(r)andplaats Nederzandt in Noordwijk, zag een daling in de omzet van de koffieafdeling van zijn zaak. De capaciteit van zijn zaak werd beperkt tot de helft, wat ervoor zorgde dat er minder klanten konden worden ontvangen en er minder stoelen beschikbaar waren. Hierdoor daalde de interesse van klanten in het nuttigen van een kopje koffie op het terras. Arthur heeft waarschijnlijk echter dat zijn zaak meer mogelijkheden heeft dan de meeste koffietenten: “We kunnen ons aanpassen aan de situatie. We hebben niet alleen koffie en taart, maar bijvoorbeeld ook strandbedden, hangmatten en parasols. Aangezien het weer tijdens het piekseizoen erg goed was, konden we nog geen klanten trekken en de schade toebrengen.” Tot slot sprak ik Pim Cornelissen, eigenaar van Pim Coffee & Bites in Nijmegen. Ik zag ook een daling in omzet, maar gaf aan dat zijn koffietent ook profiteerde van enkele veranderingen die voortkwamen uit de pandemie. Zo werden er meer thuiswerkers opgenomen, waardoor er meer bestellingen voor koffie en broodjes online werden geplaatst. Om de zorgen van de klanten weg te nemen, Pim enkele maatregelen in zijn zaak. Er werd bijvoorbeeld een ander concept bedacht, waarbij klanten zelf hun bestelling konden plaatsen bij een loket. Dit heeft geleid tot de vertraagde en sociale afstand te minimaliseren. “Ik denk dat de pandemie ons heeft gedwongen om na te denken over onze aanpak. We hebben sommige dingen veranderd en andere dingen behouden. Sommige van die veranderingen zullen van invloed zijn op ons bedrijf, zelfs als de pandemie voorbij is,” aldus Pim. Al met al laat de pandemie zien hoe kwetsbaar koffietenten zijn. Maar de interviews met de koffie-ondernemers tonen ook aan hoe veerkrachtig de koffie-industrie kan zijn als een eenduidige, flexibele aanpak wordt gehanteerd. De lessen die tijdens de pandemie zijn geleerd, zullen zeker een blijvend effect hebben op de manier waarop koffietenten in de toekomst werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *